Coraz częściej zespoły HR wykorzystują nieszablonowe rozwiązania oparte na nowych technologiach. Unikalne narzędzia selekcji pracowników znacznie skracają czas weryfikacji składanych aplikacji i ułatwiają wybór odpowiedniego kandydata. W wielu dużych korporacjach stosuje się metodę wykorzystującą technikę grywalizacji, psychologii, psychometrii, a także sztucznej inteligencji. Na czym polega nowy trend w procesach rekrutacji pracowników i jakie są tego korzyści?
Dedykowane gry komputerowe wypierają klasyczną rozmowę o pracę
Dotychczas wyszukiwanie kandydatów było żmudnym procesem, który polegał na przeglądaniu setek CV potencjalnych kandydatów. Na tej podstawie wybierano osoby, które przechodziły to kolejnych etapów. Niestety z biegiem czasu kandydaci nauczyli się pisać „dobre CV”, pełne wymaganych kwalifikacji. Dzięki temu wielu pracowników zdobywało pracę, nie spełniając podstawowych wymagań. Rekruterzy dostrzegli wady tradycyjnej rekrutacji, ponieważ duża część kandydatów z łatwością potrafiła przewidzieć korzystne dla nich odpowiedzi. Wiele osób zdobywało dane stanowisko, dzięki umiejętnościom komunikacyjnym i sile perswazji. Bardzo często, zespoły HR wybierały danego kandydata albo na bazie intuicji, albo na bazie narzędzi, które w praktyce w ogóle nie spełniały swoich funkcji. Stąd też, potrzeba wprowadzenia nowoczesnych technik rekrutacji, takich jak gry komputerowe. Są one odporne na manipulacje, jak również potrafią dostarczyć rekruterom rzetelną informację zweryfikowaną naukowo i biznesowo.
Jak podkreśla Mateusz Bereziewicz, prezes zarządu i założyciel NeuroGames Lab Sp. z o.o., polskiego startupu naukowo-technologicznego, który opracował innowacyjne narzędzie selekcyjne w formie gry psychometrycznej o nazwie GameHR Sales - Obserwujemy, że rekruterzy są coraz bardziej świadomi nieefektywności tradycyjnego procesu rekrutacji i chętnie sięgają po kreatywne rozwiązania. Dedykowane gry komputerowe są zdecydowanie bardziej odporne chociażby na błędy poznawcze (np. efekt aureoli), które towarzyszą każdemu rekruterowi podczas spotkania z kandydatem. Nowe technologie włączone w proces rekrutacji pozwalają przede wszystkim na bardzo jakościową selekcję kandydatów jeszcze na etapie przed rozmową kwalifikacyjną. Dzięki temu rekruter spotyka się tylko z wybranymi i rekomendowanymi przez grę kandydatami.
Na czym polega unikalność takiej gry? Co istotne, do selekcji najlepszych pracowników gra wykorzystuje technikę grywalizacji, neuronaukę, psychologię, psychometrię i sztuczną inteligencję. Potencjalny kandydat bierze udział w dedykowanej grze, a uzyskanie przez niego pozytywnego wyniku pozwala na przejście do kolejnego etapu rekrutacji. Dzięki temu proces rekrutacji jest bardziej naturalny, bezstresowy. Z kolei ostateczna decyzja podjęta przez zespół HR jest bardziej miarodajna, oparta na rzeczywistych przesłankach, a nie tylko intuicji i subiektywnej ocenie czy też deklaratywnym CV. Narzędzie GameHR Sales pomaga wstępnie wybrać kandydatów posiadających pożądane naturalne predyspozycje i umiejętności do stanowisk sprzedażowych, takie jak wiara we własne możliwości, kreatywność, inteligencja emocjonalna, logiczne myślenie jak również proaktywność, a także uwzględnić mocne i słabe strony, dzięki którym może zostać przypisany do odpowiedniego stanowiska, niekoniecznie tego, na które się zrekrutował.
Korzyści dla rekrutera i kandydata
- Dzięki wdrożeniu gry psychometrycznej – GameHR Sales - rekruterzy oszczędzają wiele czasu i energii na niepotrzebną pracę operacyjną oraz spotkania z kandydatami, którzy nie powinni być rekomendowani dla danych stanowisk. Mowa o osobach mających całkowicie inny profil osobowościowy czy mocne strony, których potencjał mógłby być wykorzystany zdecydowanie lepiej na innych stanowiskach pracy. Nasza gra celuje przede wszystkim w umiejętności miękkie z domieszką umiejętności twardych, takich jak np. logiczne myślenie. Z naszych badań wynika, że jest ono bardzo potrzebne do tego, by dana osoba potrafiła realnie „domykać” sprzedaż, a tym samym mieć większe, średnie wyniki sprzedaży z każdego miesiąca. Co ważne, została zaprojektowana głównie dla działów sprzedaży dużych firm i jest kalibrowana na każdy nowy sektor, tj.: banki, firmy ubezpieczeniowe, firmy z sektora ICT, FMCG, oraz Call Center – objaśnia Mateusz Bereziewicz, główny twórca i pomysłodawca GameHR Sales.
Nowoczesna forma rekrutacji to nie tylko korzyści dla firmy, to również wiele praktycznych atutów dla osoby ubiegającej się o pracę. Etap selekcji w procesie rekrutacji polega przede wszystkim na tym, że dział HR lub rekrutacji z danej firmy, wysyła specjalnie przygotowany link z dostępem do gry, do wybranych osób czy też potencjalnych kandydatów. Wówczas dana osoba, może przechodzić przez kolejne etapy gry w miejscu, gdzie czuje się bezpiecznie, komfortowo i nie musi udawać kogoś kim nie jest. Zazwyczaj jest to własny dom lub mieszkanie czyli najbardziej bezpieczne otoczenie dla danego kandydata, w którym czuje się sobą. W efekcie potencjalni kandydaci nie musza przychodzić na spotkania rekrutacyjne do firmy, a dane organizacje mogą w ten sposób zoptymalizować koszty i czas poświęcony na proces rekrutacji. Dla kandydatów do pracy to także możliwość zapoznania się ze strukturą i funkcjonowaniem firmy w atrakcyjny i nieszablonowy sposób.
Jak zauważa Mateusz Bereziewicz - Możemy powiedzieć, że nasz model biznesowy został zauważony i doceniony przez wiele firm i instytucji. Widzą one ogromny potencjał wykorzystania kreatywnych i interdyscyplinarnych rozwiązań w swoich działach HR. GameHR Sales to neuronaukowo zwalidowane narzędzie psychometryczne w formie gry, które daje przede wszystkim obiektywną informację, aby podjąć biznesową decyzję.
Więcej informacji o interdyscyplinarnej technologii wypracowanej przez NeuroGames Lab Sp. z o.o. można dowiedzieć się na stronie www.NeuroGamesLab.com.